Vluchtelingenopvang

De gemeente Diemen heeft de ambitie om samen met het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) een opvanglocatie voor vluchtelingen en alleenreizende minderjarige vreemdelingen (amv) te realiseren aan Diemerhof 2.

Op deze pagina vindt u actuele informatie over de opvanglocatie, de besluitvorming en de stappen die de gemeente en het COA zetten. Hier kunt u antwoorden vinden op veelgestelde vragen en updates over de voortgang van het proces. Omdat de plannen nog in ontwikkeling zijn, wordt deze pagina regelmatig bijgewerkt met nieuwe informatie. 

Hieronder vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over de opvanglocatie aan Diemerhof 2 in Diemen. Heeft u een vraag die hier niet beantwoord wordt? Neem dan gerust contact met ons op via vluchtelingen@diemen.nl.

 

Veelgestelde vragen

Algemene informatie

Wat is de huidige status van de opvanglocatie aan Diemerhof 2?

In februari 2025 maakte de gemeente Diemen bekend dat het COA en de eigenaar van Diemerhof 2 onderzochten of dit leegstaande kantoorpand geschikt is voor de opvang van asielzoekers. Inmiddels is uit dit onderzoek gebleken dat de locatie voldoet aan de gestelde voorwaarden. Daarom hebben het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de gemeente Diemen en de pandeigenaar afspraken gemaakt over het gebruik van het gebouw als opvanglocatie.
Voordat de opvang daadwerkelijk kan starten, moeten eerst de wettelijke en ruimtelijke procedures worden doorlopen. Als deze positief worden afgerond, kan het pand naar verwachting vanaf het eerste kwartaal in 2027 in gebruik worden genomen voor een periode van tien jaar.

Hoe is het besluit tot stand gekomen?

De realiteit is dat Nederland langere tijd te maken heeft met een hoge instroom van mensen die op de vlucht zijn voor oorlog, geweld of onderdrukking. Gelukkig zijn er in Nederland al ongeveer 300 asielzoekerscentra (AZC). Maar deze bestaande opvanglocaties in het land zijn overvol. Dat vraagt om verantwoordelijkheid van alle gemeenten, óók van Diemen. Met of zonder spreidingswet. 

Het Rijk heeft ons opgeroepen om opvang te verzorgen in Diemen. Het COA en de gemeente hebben gekeken wat binnen onze grenzen mogelijk is en zijn uitgekomen bij deze locatie, een leegstaand kantoorpand aan de Diemerhof 2. Het COA en de pandeigenaar zijn in gesprek gegaan of opvang hier mogelijk is, en dit blijkt mogelijk.

Deze locatie is onder andere geschikt omdat het gebouw voldoet aan alle eisen en wensen en er voldoende ruimte is voor onze taakstelling.

Hoeveel mensen komen er te wonen?

De opvang biedt ruimte aan maximaal 160 mensen. Het gaat om vluchtelingen die al in procedure zijn, dus mensen die in Nederland mogen blijven of op uitslag wachten. De samenstelling is gemengd: gezinnen en alleenstaanden.

Daarnaast komen er ook ongeveer 50 alleenstaande jongeren tot 18 jaar oud, die zonder volwassene naar Nederland zijn gekomen. Zij krijgen aparte begeleiding vanuit het COA.

En voldoen we hiermee ook aan onze taakstelling?
De taakstelling asiel houdt in dat elke gemeente een vastgesteld aantal opvangplaatsen moet realiseren voor asielzoekers, op basis van landelijke spreiding. Volgens de spreidingswet moeten wij 143 asielzoekers opvangen. Dit zijn 113 asielzoekers en 30 alleenreizende kinderen. Met de opvangcapaciteit op Diemerhof 2 voldoen we aan onze taakstelling. Wij gaan op deze locatie dus iets meer mensen opvangen, ook omdat de taakstelling elk half jaar anders kan uitvallen. Zo hebben wij de flexibiliteit om met deze veranderingen mee te bewegen.

Hoelang blijft de opvang geopend?
Het gaat om een tijdelijke opvanglocatie. Voor een periode van maximaal 10 jaar. Als alles volgens planning verloopt, opent de opvang in het eerste kwartaal van 2027. Daarna wordt opnieuw bekeken of de locatie nog nodig is en voor welke doelgroep, of dat er andere plannen zijn vanuit de eigenaar.

Wie beheert de opvang?
De opvang wordt beheerd door het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Zij zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken, de begeleiding, veiligheid en de dagbesteding van de bewoners. Zij hebben veel ervaring met dit soort locaties in heel Nederland. Zo zijn er ongeveer 300 locaties in Nederland onder hun beheer.

Wat is de rol van de gemeente?
Als gemeente zijn wij verantwoordelijk het instemmen met de opvanglocatie, voor het contact met de buurt voordat de opvang er is, en voor het goed laten verlopen van het proces. Wij houden vinger aan de pols, zorgen voor leefbaarheid en luisteren naar signalen uit de buurt.

Wat is de rol van het COA?
Het COA beheert de opvang. Zij zorgen voor:

  • Begeleiding van de bewoners;
  • Veiligheidsmaatregelen, zoals toezicht en duidelijke huisregels;
  • Contact met politie, gemeente en buurt;
  • Dagbesteding, bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of Nederlandse les.

Is er ook rekening gehouden met omliggende omgeving?
Ja. Het COA heeft onderzoeken uitgevoerd en vindt het een geschikte locatie, onder andere vanwege de ligging en de mogelijkheden die het pand zelf biedt. Er zijn voorzieningen, het is relatief groen en rustig en mogelijkheden om met het OV te reizen. Wij onderschrijven dit.

Waarom gaat Diemen juist nu vluchtelingen opvangen, terwijl er een kans bestaat dat de spreidingswet wordt afgeschaft?

Er is politieke discussie is over de Spreidingswet, maar op dit moment geldt deze wet nog steeds. Eventuele aanpassing of afschaffing is een langdurig en onzeker proces. En wellicht vervalt deze wet helemaal niet. Ondertussen is de opvangcrisis nu. De situatie in Ter Apel en op andere locaties is nijpend. Gemeenten worden daarom dringend gevraagd om op korte termijn verantwoordelijkheid te nemen.

Diemen kiest ervoor om haar maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen, juist omdat wachten leidt tot nog grotere problemen, in het hele land, maar zeker ook in onze regio. Bovendien heeft Diemen op basis van de Spreidingswet op dit moment gewoon een wettelijke taakstelling.

We geloven dat als iedere gemeente een kleine bijdrage levert, we dit als land sámen kunnen oplossen. En voorkomen dat de druk bij slechts enkele gemeenten komt te liggen.

Gaat de opvang ten koste van huidige woningbouwontwikkelingen?

Er is woningnood onder starters, jongeren, ouderen. Daar zijn we ons als gemeente goed bewust van en daar doen we ook veel aan. Dit gebouw is echter niet geschikt voor permanente woningbouw, en de procedures daarvoor zouden jaren duren. Ook betreft het een kantoorgebied en dat is niet ingericht op woningbouw., Het tijdelijk huisvesten van mensen op opvangplekken valt wel onder de mogelijkheden. Zo zorgen we dat we geen permanente locaties gebruiken voor de opvang van asielzoekers. Van meer druk op de Diemense woningmarkt is op deze manier dus geen sprake.

We zijn in Diemen volop bezig met woningbouw op plekken als Holland Park, Harmoniehof, Hof van Saan en nog meer. Zo maken we in de komende jaren ruimte voor ongeveer 3000 woningen, naast de 3000 die we afgelopen jaren al hebben gerealiseerd. Meer informatie over lopende woningbouwprojecten is te vinden op Nieuwbouwprojecten Diemen.

De opvang aan Diemerhof is een tijdelijke aanvulling om de druk op asiel te verlichten, en gaat dus niet ten koste van woningbouw binnen de gemeente.

Proces en participatie

Op welke manier gaat de gemeente in gesprek met inwoners?
We organiseren verschillende manieren en momenten om met inwoners in gesprek te gaan. Op 19 mei startte wij met een online informatiebijeenkomst. Deze is hier terug te kijken.

Daarnaast organiseren wij een informatiemarkt in het gemeentehuis. Later in het proces organiseren wij ook nog meer momenten. Ook komen er later omwonenden overleggen waarbij inwoners uit de omgeving van de opvang mee kunnen denken over hoe de opvanglocatie in de omgeving past. Deze overleggen zullen ook doorgaan op het moment dat de locatie is geopend, zodat er een kort lijntje tussen het COA en de omgeving blijft bestaan.

We vinden het belangrijk om de vragen van onze inwoners zorgvuldig te beantwoorden en juist persoonlijke gesprekken mogelijk te maken. Daarom zal er geen informatieavond komen waarbij we in een grote zaal een plenaire vraag en antwoord situatie hebben. Zoiets maakt de mogelijkheid om persoonlijke vragen te stellen beperkter, en zorgt soms juist voor onrust in plaats van goed gesprek.

Daarnaast beantwoorden wij uw vragen per mail. Deze kunt u sturen naar vluchtelingen@diemen.nl.

Waarom is er geen referendum gehouden? Hebben bewoners überhaupt iets te zeggen gehad?

Besluiten over opvanglocaties vallen onder gemeentelijke verantwoordelijkheid. We hebben de plicht én de noodzaak om te handelen. Dat betekent niet dat we bewoners negeren, integendeel, we willen juist in gesprek over hoe we het goed kunnen doen. Daar is veel ruimte voor. Maar over het óf we dit doen, is landelijk een afspraak gemaakt (Spreidingswet). En dat gaat Diemen dus ook doen. Het gemeentebestuur dat op deze manier invulling geeft aan haar verantwoordelijkheid.

Wel gaan we nog een ruimtelijke procedure doorlopen in waarbij de gemeenteraad nog moet besluiten over de vergunning voor de locatie, en inspraak (vanuit omwonenden) mogelijk is.

Sommige bewoners zeggen dat deze opvang al veel langer gepland was, en dat zij niet zijn meegenomen in de stappen. 

De gesprekken over Diemerhof 2 zijn vorig jaar begonnen. En dit was in eerste instantie vooral een gesprek tussen het COA en de eigenaar. Omdat we onze verantwoordelijkheid voor opvang van vluchtelingen wilde nemen en omdat we vanuit de wet ook een plicht hebben, hebben we toen positief gereageerd. Hierover hebben we bewoners begin 2025 over geïnformeerd per brief en persbericht.

Toen we hoorden dat Diemerhof inderdaad een geschikte locatie is en dat COA en de pandeigenaar tot zaken zijn gekomen, hebben wij direct deze informatie opnieuw met inwoners gedeeld middels 4000 omwonendenbrieven en het organiseren van eerste informatiemomenten.

Wat kan iemand nog doen om de komst van deze opvanglocatie nog te voorkomen?

De gemeente heeft dit besluit zorgvuldig genomen, mede op basis van de landelijke opvangopgave en de beschikbaarheid van een geschikte locatie.

We begrijpen dat niet iedereen het eens is met deze keuze, en we staan open voor zorgen en gesprekken. Tegelijkertijd is het uitgangspunt dat we deze opvang gaan realiseren. Onze focus ligt nu op hoe we dit op een veilige, zorgvuldige en verbindende manier samen met de wijk kunnen vormgeven. Meedenken en meepraten kan nog steeds — niet over het óf, maar wel over het hoe.

Natuurlijk volgen wij wel de ruimtelijke procedures, waarbij u kan inspreken op het moment dat de vergunning ter inzage komt te liggen. Wij verwachten dat dit in het najaar van 2025 zal zijn.

Locatiekeuze en spreiding

Waarom is precies deze locatie gekozen?

Na uitgebreid onderzoek van het COA blijkt het pand heel geschikt. De locatie is als suggestie bij COA binnengekomen. COA heeft het pand en de ligging vervolgens onderzocht. Hierbij is gekeken naar de afstand tot voorzieningen, zoals openbaar vervoer, supermarkt en scholen. Ook het pand zelf is onderzocht op de mogelijkheden om het te transformeren van kantoor naar opvanglocatie. Uit deze onderzoeken is de locatie geschikt en haalbaar bevonden. Aan de hand van deze uitkomst zijn de gemeente en het COA overeengekomen om de opvang op deze locatie te vestigen.

Is de gemeente naast deze locatie nog op zoek naar andere locaties?

Nee, de gemeente zal met Diemerhof 2 voldoen aan de taakstelling en zoekt niet naar extra locaties.

Waarom een locatie zo dicht bij de opvanglocaties in Amsterdam-Zuidoost en Duivendrecht, en een woonwijk als Biesbosch?

De opvang in Amsterdam die wordt geopend aan de provinciale weg ligt op meer dan een uur loopafstand. Kleinschalige opvang met 30 jongeren in Duivendrecht is wel wat dichterbij, 15 minuten lopen. Maar dit biedt kansen om voor de locaties om samen te werken.

Wel is er natuurlijk het parkje nabij Biesbosch. Hierover gaan we met de buurtbewoners in gesprek om te kijken hoe we dit goed kunnen inrichten. We zullen bekijken hoe we rondom de opvang zelf zoveel mogelijk recreatieplekken maken, en afspraken maken over het gebruik van het park.

Leefbaarheid en toezicht

Hoe garandeert de gemeente veiligheid, vooral voor vrouwen en kinderen?

Iedereen hecht grote waarde aan veiligheid en leefbaarheid in zijn wijk. Dat is hier niet anders en het is begrijpelijk dat mensen willen weten wat er gebeurt als er een nieuwe voorziening in een wijk komt. De komst van een opvanglocatie is zeker een verandering. Het is belangrijk om te benadrukken: ook voor de gemeente, het COA en de bewoners van een AZC zijn veiligheid en leefbaarheid belangrijke onderwerpen. De overgrote meerderheid van asielzoekers is hier juist omdat ze zelf veiligheid zoeken. Zij vluchten voor oorlog, onderdrukking of geweld, en willen een nieuw leven opbouwen in rust en vrede.

We weten dat er zorgen leven over leefbaarheid en toezicht rond een AZC. Maar het COA heeft in het hele land ruim 300 AZC's en het gaat in de meeste gevallen best goed.

Uit onderzoek blijkt bovendien dat asielzoekers niet vaker betrokken zijn bij strafbare feiten dan andere groepen. Verschillende analyses, zoals van het CBS en het WODC, laten zien dat criminaliteit onder asielzoekers niet structureel hoger ligt, en vaak juist lager is onder mensen met een verblijfsstatus en goede begeleiding, zoals die het COA levert. Angstbeelden die soms in de media circuleren zijn dan ook niet representatief voor de realiteit.

Tegelijkertijd nemen we zorgen vanuit de wijk heel serieus. Garanties kunnen we niet geven, maar dat kan nu ook al niet. Wel gaan we veel doen, zoals:

  • 24/7 begeleiding en toezicht op de locatie door het COA;
  • Nauwe samenwerking met de politie en handhaving;
  • Duidelijke gedragsregels en voorlichting vanuit COA aan bewoners over normen, waarden en omgangsvormen in Nederland;
  • Snelle opvolging bij signalen van overlast of onveiligheid, eventueel met maatregelen als waarschuwingen of herplaatsing.

Wij geloven dat het goed mogelijk is om samen in één gemeente te wonen, als we blijven investeren in contact, toezicht en begeleiding. Veiligheid is geen bijzaak: dat is een basisvoorwaarde, voor álle bewoners, nieuw of gevestigd.

Komen er specifieke maatregelen, zoals een samenscholingsverbod?

Jazeker, er komt intensieve begeleiding en educatie. Inzet op dit soort opties en zorgen dat mensen zinvolle, nuttige, leuke dingen te doen hebben, is veel effectiever dan openbare ordemaatregelen zoals een samenscholingsverbod. 

En hoe wordt eventuele overlast zoals geluid, drugs of intimidatie voorkomen? Zijn er stappenplannen die jullie hanteren?

Een AZC onderscheidt zich wat dat betreft niet van andere voorzieningen. We hebben geen indicaties dat er geluidsoverlast, intimidatie of geweld gaat voorkomen. En als dat zo is, dan zal het COA optreden. Het is wel goed te bedenken dat de bewoners begeleiding krijgen. En er zijn natuurlijk ook regels waaraan men zich moet houden. Bij overtreding volgen waarschuwingen, gesprekken en zo nodig sancties. Ook uitplaatsing is mogelijk. Het COA zorgen voor goede daginvulling, want dat helpt tegen verveling en onrust.

Mocht er toch sprake zijn van overlast, dan is er een telefoonnummer van de opvang dat 24/7 bereikbaar is, waar meldingen gedaan kunnen worden.

Voor de locatie geldt dat er 24-uurs beveiliging aanwezig is, evenals AMV-medewerkers.

Geluidsoverlast of intimidatie
Bij geluidsoverlast of sprake van intimiderend gedrag, verzoeken we om direct contact op te nemen met de locatie. Wij kunnen dan meteen actie en passende maatregelen ondernemen.

Drugs- en alcoholgebruik
De GGD verzorgt voorlichting over drugs en alcohol. Wanneer sprake is van middelengebruik vindt er overleg plaats over de juiste aanpak. We werken hiervoor samen met verschillende lokale organisaties. Zo verzorgt bijvoorbeeld Jellinek voorlichting aan jongeren. Bij ernstigere problematiek schakelen we met deze instanties over een passende aanpak.

De opvanglocatie ligt naast losloopgebieden voor honden. Hoe worden eventuele conflicten tussen hondenbezitters en nieuwe bewoners aangepakt om het karakter en het gebruik van deze belangrijke ontmoetingsplekken in de wijk te behouden?

We gaan ervan uit dat nieuwe bewoners geen last gaan zijn voor de hond eigenaren. In de praktijk merkt het COA vaak juist dat er wat angst is voor honden, waardoor zij er met een grote boog omheen lopen.

Mocht er toch iets zijn, kan altijd het telefoonnummer van de locatie gebeld worden, en met het COA bekeken worden hoe het wordt opgelost, bijvoorbeeld door educatie.

Hoe wordt er binnen de opvang rekening gehouden met culturele verschillen en hoe zorgen we ervoor dat iedereen, waaronder vrouwen, met respect wordt behandeld?

Vluchtelingen krijgen voorlichting over Nederlandse normen en waarden, inclusief gelijkheid van mannen en vrouwen. Dat gebeurt door het COA en door maatschappelijke organisaties.

Daarnaast bestaat het AMV-team ook uit vrouwelijke en mannelijke medewerkers die dit meenemen in de begeleiding en gesprekken met individuele jongeren.

En wat als het een keer echt misgaat? Wie is er dan aansprakelijk?

Het COA is verantwoordelijk voor de opvang en het dagelijks beheer. De gemeente is aanspreekpunt voor de omgeving. Bij incidenten kijken we samen naar wat er gebeurd is en wie waar verantwoordelijkheid draagt.

Samenstelling en gedrag bewoners

Wat is de verwachte samenstelling en herkomst van de bewoners?
De opvang opent op z'n vroegst begin 2027. De samenstelling is een afspiegeling van de herkomst van vluchtelingen in Nederland. Voor een lange tijd is een van de grootste doelgroepen die wij in Nederland opvangen Syriërs. Maar na ontwikkelingen in dat land zien we dat die nummers nu enorm dalen. Waarschijnlijk kunnen wij dichter op de openingsdatum meer zeggen over waar de bewoners waarschijnlijk vandaan komen.

Daarnaast hebben we met het COA afgesproken dat wij vraag gezinnen opvangen. Maar de samenstelling zal ook gemengd zijn. Er kunnen naast gezinnen ook alleenstaanden mannen en vrouwen komen. Ook komen er ongeveer 50 alleenreizende minderjarige jongeren.

Waarom is er gekozen voor de opvang van 50 alleenstaande jongeren zonder ouders?
Het COA heeft landelijk dringend behoefte aan opvangplekken voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV’s). Deze jongeren zijn vaak 16 of 17 jaar oud en zijn zonder ouders of begeleiders gevlucht. Zij behoren tot een kwetsbare groep en hebben recht op bescherming en begeleiding. Diemen draagt via deze opvang bij aan het landelijke verzoek om juist voor deze jongeren plekken te bieden. Zij worden goed begeleid en krijgen gespecialiseerde ondersteuning.

Komen er ook zogenoemde “veiligelanders” naar deze opvang, of alleen mensen die echt op de vlucht zijn?
In deze opvang komen in principe geen mensen uit veilige landen. Het COA plaatst op deze locatie alleen mensen die in procedure zijn of al een verblijfsvergunning hebben gekregen. Personen uit veilige landen (zoals Marokko of Albanië) worden op andere locaties ondergebracht. Wel kunnen er mensen uit veilige landen verblijven, als zij door bijvoorbeeld religie of geaardheid gevaar lopen in hun land van herkomst.

Worden er asielzoekers opgevangen die zijn overgeplaatst wegens wangedrag op andere locaties?
Nee. Op deze locatie komen geen bewoners die zijn overgeplaatst vanwege ernstige misdragingen elders. Mensen die zich structureel niet aan regels houden, worden ondergebracht op speciale locaties waar meer toezicht is.

Hoe voorkomt u misverstanden of culturele botsingen?
Door begeleiding, voorlichting, en aandacht voor integratie. Mensen krijgen les in taal en omgangsvormen. En de aanwezigheid van begeleiding helpt bij signalering en bijsturing. De medewerkers zijn goed geschoold als het gaat om interculturele communicatie en kunnen ook hun jongeren hierin begeleiden. 

Daarnaast is het natuurlijk altijd mogelijk om naar de locatie te komen of te bellen als er situaties ontstaan en kunnen de mentoren samen met de omwonende kijken naar oplossingen.

Hoe gaan jullie zorgen dat de 50 alleenreizende minderjarige geen overlast veroorzaken?
Het is goed om te weten dat er een gedragsdeskundige op locatie aanwezig is die meekijkt naar het welbevinden van de jongeren. Deze deskundige kijkt ook mee naar jongeren die maatwerk nodig hebben of overlastgevend gedrag vertonen.

Alle AMV-jongeren hebben een eigen mentor en voogd. Samen stellen zij een begeleidingsplan op. In dit plan staat onder andere hoe zelfstandig een jongere is en waar in de begeleiding extra aandacht aan besteed moet worden.

Bij jongeren die meer maatwerk nodig hebben vanwege bijvoorbeeld overlastgevend gedrag, kunnen de volgende acties worden ondernomen:

  • Bespreking in het ICO-overleg (Individueel Casus Overleg): een overleg met meerdere disciplines (zoals Nidos, eventueel GGD of school), waarin een plan van aanpak wordt opgesteld.
  • Sanctie: een sanctie kan bijvoorbeeld zijn dat de jongere een excuusbrief moet schrijven.
  • Time-out: de jongere krijgt tijdelijk een andere locatie toegewezen om na te denken over het gedrag. In de tussentijd wordt bekeken hoe het gedrag het beste kan worden aangepakt en welke hulp eventueel nodig is.
  • Driegesprek: de jongere heeft een gesprek met voogd en mentor waarin het gedrag wordt besproken.

Preventieve begeleiding:

  • Er worden weerbaarheidstrainingen gegeven op locatie.
  • In samenwerking met andere organisaties, zoals de GGD, worden er diverse voorlichtingen aangeboden aan de jongeren.
  • Jongeren zijn leerplichtig en gaan overdag naar school.
  • In het weekend worden er activiteiten voor hen georganiseerd.

Er zijn ook zorgen rondom de jongeren samen in een gebouw met 110 andere vluchtelingen. Hoe zorgen jullie dat deze verhouding onderling goed blijft, en hebben jullie ervaringen van locaties waar dit ook zo is?

AMV'ers hebben 24 uur per dag begeleiding. Dat wil zeggen: ze ontbijten, gaan naar school (leerplicht), maken hun huiswerk, doen aan sport of andere activiteiten, koken hun eten, chillen en zijn uiterlijk om 22.00 uur binnen. Elke AMV'er heeft een voogd die goed volgt wat hij doet. De COA-medewerkers op de AMV-locatie nemen hierin hun verantwoordelijkheid en zullen signalen, indien nodig, oppakken.

In Duivendrecht zijn er 30 alleenreizende meisjes. Hoe gaat de groep zich op deze locatie hier tot verhouden?
Het hebben van een andere AMV-locatie in de buurt zien wij alleen maar als een kans. Op andere plekken in Nederland waar dit het geval is, zoeken wij bewust de connectie op om samen op te trekken in bijvoorbeeld activiteiten.

Zijn er lessen getrokken uit eerdere situaties?
Binnen AMV zie je geleerde lessen bijvoorbeeld terug in het voorlichtingsaanbod, de gebruikte methodieken en de manier waarop we samenwerken met Nidos en school.

Dagbesteding, begeleiding en integratie

Wat gaan bewoners overdag doen?
Er komt intensieve begeleiding en educatie door het COA en maatschappelijke organisaties zoals VluchtelingenWerk. Volwassenen krijgen taallessen en iedereen krijgt voorlichting over de normen en waarden in Nederland. Inclusief gelijkheid van mannen en vrouwen.

Ook mogen zij werken op het moment dat zij een BSN hebben. Het COA richt zogenoemde meedoenbalies in, waar bewoners kunnen aangeven dat zij willen werken of vrijwilligerswerk willen doen.

Verder legt het COA vaak verbindingen met organisaties in de omgeving zoals (sport)verenigingen, zodat bewoners ook buiten de opvang kunnen deelnemen aan activiteiten.

Voor de AMV-doelgroep geldt dat zij leerplichtig zijn en zo snel mogelijk met school zullen starten.

En hoe zit het met begeleiding?
Er zijn maatschappelijk begeleiders, trajectcoaches en mentoren.

Voor de alleenreizende minderjarigen?
Er zijn 24/7 COA-medewerkers aanwezig. Elke jongere heeft zijn eigen mentor die de amv’er begeleid en ondersteunt vanuit het begeleidingsplan dat samen wordt opgesteld met de voogd. Elke jongere heeft ook zijn voogd vanuit Nidos. Daarnaast is er een locatie manager aanwezig en een gedragsdeskundige.

Ook werken we graag samen met vrijwilligers voor extra ondersteuning in bv activiteiten.

Is er ook aandacht voor mentale gezondheid?
Ja, zeker. Veel mensen hebben trauma’s. Er is toegang tot psychische zorg via GZA (Gezondheidszorg Asielzoekers) en via externe hulpverleners.

Wat gebeurt er als er toch overlast is?
Bij incidenten volgen gesprekken, waarschuwingen en indien nodig maatregelen. Ernstige incidenten kunnen leiden tot uitplaatsing. Hiervoor is een duidelijk protocol opgesteld.

Voor AMV hebben we verschillende stappen en acties bij overlast gevend gedrag of andere incidenten. In eerste instantie wordt gekeken naar het incident zelf en de ernst ervan. Daarbij worden de volgende vragen meegenomen:

  • Is een driegesprek nodig met mentor en voogd?
  • Is een gesprek met alleen de mentor voldoende?
  • Moet er een leersanctie worden opgelegd, en zo ja, welke?
  • Moet het incident besproken worden in een multidisciplinair overleg? En is overleg met externe partijen nodig (zoals wijkagent, Nidos, GGD, GZA, etc.)?
  • Is er aanvullende begeleiding of een extra leersanctie nodig voor de jongere?
  • Moet de jongere mogelijk worden overgeplaatst?

Bij reguliere bewoners:

Zwaarte van het incident wordt bekeken

  • Er vindt een gesprek plaats met de bewoner.
  • Er wordt beoordeeld of de bewoner op een kleinschalige opvanglocatie zoals deze kan verblijven, aangezien er op een kleinschalige opvanglocatie een zekere mate van zelfstandigheid wordt verwacht.


Betrokkenheid en vrijwillige inzet

Kunnen buurtbewoners helpen?
Graag zelfs. We zoeken vrijwilligers voor taalcoaching, ontmoetingen, sportactiviteiten of begeleiding. Mensen kunnen zich al aanmelden via deze link. Maar hou er wel rekening mee dat het nog even duurt voordat de opvang opent. Wanneer we dichter op de openingsdatum zitten, nemen we contact op met de geïnteresseerden mensen.

Wat kunnen directe buren doen?
We starten met een omwonendenoverleg. Hierin kunnen omwonenden meedenken over de opvanglocatie, zowel vóórdat deze in gebruik wordt genomen als tijdens de opvangperiode. Aanmelden hiervoor kan via deze link.

Verder kunnen directe buren met ons in contact komen, openstaan voor gesprek, meehelpen. Maar ook: signalen geven aan ons als er iets speelt. We bouwen graag bruggen.

Kan de gemeente ervoor zorgen dat sociale diensten zoals buurtwerk, sportclubs, wandelgroepen, ouderengym en Diemen voor Elkaar zich zo organiseren dat er ruimte is voor integratie en diversiteit, niet alleen voor asielzoekers, maar ook voor expats en andere bewoners in de wijk?

Integratie en ontmoeting zijn inderdaad niet alleen belangrijk voor de nieuwe bewoners van de opvang, maar ook voor iedereen die zich hier (nog) niet volledig thuis voelt of op zoek is naar nieuwe contacten. We nemen dit mee in gesprekken met maatschappelijke partners zoals welzijnsorganisaties, sportaanbieders en Diemen voor Elkaar. Wanneer we dichter op de opening van de opvang zitten, hopen wij hier meer over te kunnen zeggen.

Is de gemeente bereid tot samenwerking met buurtbewoners?
Absoluut. We vinden het ontzettend belangrijk dat deze opvang niet alleen goed wordt geregeld voor de mensen die er tijdelijk komen wonen, maar ook voor de buurt. Een opvanglocatie kan alleen slagen als er ruimte is voor samenwerking, betrokkenheid en gedeelde verantwoordelijkheid.

We nodigen bewoners dan ook uit om met ons in gesprek te blijven. We willen signalen uit de buurt serieus nemen, reageren op zorgen en samen zoeken naar oplossingen als er knelpunten ontstaan. Dat kan via contactmomenten, meldpunten, maar ook via bewonersinitiatieven en het eerdergenoemde omwonendenoverleg. Er zijn al mensen die zich hebben aangemeld als vrijwilliger of die mee willen denken, dat waarderen we enorm.

We gaan dus niet alleen zenden, maar ook luisteren en waar mogelijk aanpassen. We geloven dat er in Diemen veel betrokkenheid en kracht in de wijk zit, en we hopen die te kunnen benutten, juist om van deze opvang iets te maken dat werkt voor iedereen.

Bekijk het online informatiemoment van 19 mei 2025 terug

Op 19 mei 2025 organiseerde de gemeente een eerste online informatiemoment over de opvanglocatie aan Diemerhof 2. Bekijk deze hieronder terug.